Online marketing pre váš web, 2. časť

V predchádzajúcom článku sme sa zamerali na úpravy na stránke, ktoré vedú k zvýšeniu jej návštevnosti. V tomto článku sa zameriame na nástroje v online prostredí, ktoré návštevníka privedú na web s cieľom zrealizovať nákup. Tu je 5 základných nástrojov, ktorých správne nastavenie vám pomôže tento cieľ dosiahnuť:

1. PPC

UX dizajn, user experience, používateľská skúsenosť, UX, UI


„Máme málo návštevnosti, tak si teda zaplatíme tie pépécéčka, nech mi tam chodia ľudia a nech nakupujú,“ je v princípe správny spôsob uvažovania. „Ten AdWords mi vôbec nefunguje,“ je zasa častý dôsledok neuváženého konania. AdWords totiž nie je záruka, že sa vďaka online reklame dostanem s biznisom na novú úroveň.
Medzi jednoznačné pozitíva nakupovania návštevnosti z vyhľadávača (používanie AdWords s nastavením kampane na „Iba vyhľadávanie") patrí:

- možnosť osloviť presne tých ľudí, ktorí hľadajú môj produkt alebo službu,
- možnosť presne zmerať výdavky na reklamu a príjmy z nej priamo v systéme,
- účinný spôsob odhaľovania neplatnej aktivity, vďaka čomu nehrozí „vyklikávanie reklamy konkurenciou“
- odmeňovanie lepšie nastavených kampaní vyššími pozíciami a nižšími cenami za klik.

Medzi jednoznačné nevýhody tohto systému patria:

- fakt, že prístup k nemu má konkurencia,
- nutnosť platiť za každého zákazníka,
- pomerne zložitá práca s kľúčovými slovami, zvlášť pokiaľ nemám jednoznačne pomenovateľný produkt
- tendencia systému ponúkať predovšetkým riešenia, ktoré vedú k vyšším ziskom Googlu, ale neprinášajú nutne pridanú hodnotu inzerentovi.

Nastaveniu a ladeniu kampaní v AdWords sa venuje viacero hodnotných a zaujímavých zdrojov. Základ pre uvažovanie o tomto systéme je poznanie, koľkí zo sto návštevníkov mi na webe nakúpia a koľko si teda pri mojej marži môžem dovoliť zaplatiť za preklik. Podrobnejšie sa tejto téme budeme venovať a vzorec na výpočet optimálnej ceny za klik uvedieme v budúcom blogu.

2. Off-page SEO

onpage seo, on-page seo, SEO


„Načo mám platiť za každého návštevníka, keď mi na web môžu chodiť zadarmo?“ Ak uvažujete takto, v istom ohľade sa vôbec nemýlite. Snom každého webu je mať natoľko silnú organickú návštevnosť a natoľko verných zákazníkov, aby nemusel využívať systémy s platbou za klik (PPC). Problémom tejto návštevnosti je fakt, že spontánne a bez veľkého úsilia funguje len vtedy, keď:

- ide o produkt na trhu bez reálnej konkurencie,

- ide o silnú značku, ktorá sa vyhľadáva spontánne (spravidla vďaka veľkej kampani v offline médiách),

- ponúkam svojim zákazníkom cenné informácie, ktoré neponúka žiadny konkurent (viď pasáž o content marketingu v tomto článku).

Ak ponúkate niečo, čo predáva aj váš sused, budete ho musieť skúsiť tromfnúť aspoň v niekoľkých kľúčových slovách. Ak máte dobre urobené on-page SEO, zvyšnú energiu vynaložíte na takzvaný linkbuilding – budovanie spätných odkazov.

Netreba pritom zabúdať, že aj keď sa pri získavaní návštevnosti z prirodzených výsledkov vyhľadávania neplatí za klik, prostriedky porovnateľné s platenou reklamou tento kanál zhltne či už vo forme platieb SEO špecialistovi alebo v podobe vlastného vynaloženého úsilia.

Okrem registrácie do 6-7 najdôležitejších katalógov a zopár odborných katalógov, ak existujú, sem patrí aj prispievanie do odborných fór, či kupovanie PR článkov. Pomôcť tu môže aj pravidlo, že platiť treba len za to, čo sa nedá získať inak. Napríklad tento článok linkuje na články špecialistov v rôznych online odboroch a nežiada za to žiadnu protihodnotu. Pridanou hodnotou pre našich čitateľov je obsah, ktorý dokáže uspokojiť ich prípadný zvýšený záujem o tému.

3. Email marketing

content marketing, obsahová stratégia


Zbierate emaily návštevníkov svojho webu a svojich potenciálnych zákazníkov? S dobrým klientom na hromadný emailing dokážete s minimálnymi nákladmi osloviť množstvo ľudí, ktorí sa už prihlásili na odber vášho newslettra a majú záujem o vaše služby či produkty.

Komunikácia emailom bude pre vás najefektívnejšia predovšetkým, keď:

- ponúkate rýchloobrátkové tovary, ktoré ľudia nakupujú pravidelne a chcete zákazníkovi pripomenúť, že prišiel čas na ďalší nákup,

- predávate drahý produkt, pre ktorý sa človek rozhoduje dlhšiu dobu a chcete potenciálneho zákazníka informovať o predvádzacích akciách,

- ponúkate tovar s obmedzenou dostupnosťou (typicky mailing vyhľadávacieho agenta z inzertných webov)

Samozrejme, emailom sa môžete pripomenúť, nech ponúkate čokoľvek. Najväčší predajný úspech mávajú časovo obmedzené akciové ponuky, first minute, last minute za zvýhodnenú cenu, informácie o výnimočných udalostiach alebo novinkách vo vašej ponuke.
Pri posielaní mailov sa oplatí pamätať na niekoľko zásad, ktoré boli pekne rozpísané na emailblogu:

- oslovujte len ľudí, ktorí s odoberaním vášho newslettra súhlasili (nekupujte databázy emailov),

- umožnite jednoduché odhlásenie tým, ktorých by váš mail mohol obťažovať,

- dajte si záležať na pridanej hodnote pre zákazníka,

- výsledky zmerajte cez Google Analytics pomocou otagovaných linkov.
 

4. Sociálne siete

content marketing, obsahová stratégia


„Nakúpili“ ste niekedy fanúšikov od špekulanta a neprinieslo to žiaden efekt? Facebook dokáže účinne trestať tých, ktorí sa lacno chceli vytiahnuť nad konkurenta s tromi tisíckami lajkov. V štatistikách vašej stránky si nájdete položku Insights a v nej záložku People a pokiaľ je väčšina z Indie, Ruska a Azerbajdžanu, pravdepodobne sa vám oplatí založiť novú Fanpage.

Sociálne siete sú čím ďalej, tým dôležitejšie pre zobrazovanie vo vyhľadávaní. Kto nezískava návštevnosť z týchto zdrojov, ten sa pravdepodobne bude zobrazovať vo vyhľadávaní nižšie. Tu treba spomenúť aj najväčšiu „asociálnu sieť“ Google+, ktorej nová funkcionalita Google for Business dokáže do výsledkov vyhľadávania dostať ďalšie informácie, ako napríklad adresu a otváracie hodiny a pomôže aj so zobrazovaním firmy na mapách. Asociálnou sieťou ju niektorí neprajníci nazvali preto, lebo jej chýba to najhlavnejšie, čo charakterizuje sociálne siete –  milióny aktívnych používateľov, ktorí si pravidelne kontrolujú, čo je na internete nového.

Facebooku takýto typ používateľa nechýba. Pri propagácii firmy cez tento kanál treba rátať s tým, že ľudia si sem chodia predovšetkým oddýchnuť. Netreba teda od tohto zdroja čakať veľké predaje, predovšetkým ho používame na budovanie vzťahu so zákazníkom. Komunikácia by tu mala byť menej formálna a promptná. Svojich verných chceme baviť vizuálne pútavým obsahom, inšpirovať a výnimočne aj informovať.

Ak sa budeme držať týchto zásad, rady lajkerov sa budú prirodzeným spôsobom rozširovať, pričom nebude klesať najdôležitejšia metrika sociálnych sietí – miera interakcie používateľov s ponúkaným obsahom.

Čo ďalej?

Ako vy pracujete so sociálnymi sieťami, emailingom, linkbuildingom a PPC-čkami? Využívate niečo, čo sme zabudli spomenúť? Podeľte sa o vaše postrehy v komentároch.

Prečítajte si aj: 10 bezplatných nástrojov, ktoré pomôžu vášmu biznisu

 


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Filip Pacalaj

PPC, performance marketing

Filip spravuje tisíce kľúčových slov a na ponuky našich partnerov privádza presne tých ľudí, ktorí hľadajú ich produkt. Z jedného eura kreditu robí desať eur obratu, a ak sa veľmi zadarí, aj dvadsať či tridsať. Preto sa občas prezýva "výkonnostný marketér".

Ďalšie články z kategórie Marketing: