Ako vám pomôže výskum z Harvardu pri zvyšovaní tržieb?

Viete, ako spolu súvisí používanie eko nákupných tašiek s nákupom nezdravých potravín? Štúdia z Harvardu ukazuje, že zákazníci, ktorí pri nákupe používajú vlastné tašky, si častejšie doprajú nezdravé veci. Vysvetlenie vedcov je podľa článku The Telegraph prekvapujúce. Zákazníci cítia, že spravili dobrú vec, v tomto prípade, že pomohli životnému prostrediu, a tak sa chcú odmeniť nezdravými potravinami. Nečakane, toto zistenie môže pomôcť aj vášmu podnikaniu.

Eko tašky verzus nezdravé jedlo

Ešte pár rokov dozadu bolo úplne bežné, že sme si po každom nákupe zobrali „igelitku“ od predavačky a pobalili do nej svoj nákup. Spotreba „jednorázových“ tašiek tak rýchlo stúpala až natoľko, že sa objavilo nariadenie na ich obmedzenie, ktoré vyústilo napríklad do spoplatnenia neekologických tašiek. Pre malé podniky zdanlivo nezaujímavá téma. 

Keď sa však vedci z Harvard Business School pozreli na spotrebiteľské správanie zákazníkov, zistili zaujímavú vec. Tí, ktorí používali vlastné tašky, boli náchylnejší na častejšie kupovanie nezdravých jedál. Prečo? Odpoveď vedcov znela prekvapivo: dobré správanie sa voči životnému prostrediu ich vo vlastných očiach oprávňuje na odmenu. Inými slovami, ak ľudia konajú morálne, ekologicky, alebo z ich pohľadu správne, majú nárok na odmenu. 

Tieto zistenia potvrdil aj výskum o zdravom stravovaní. "Ak si kúpim diétny nápoj, odmením sa hamburgerom. V našom prípade sa spotrebiteľ s ekologickou taškou považuje za ochrancu prírody, a tak si kúpi napríklad zmrzlinu. Cíti, že si ju zaslúži,“ vysvetľuje profesorka Karmarkarová z Harvard Business School.

 

Prečítajte si aj: 5 jednoduchých tipov ako premeníte užívateľa ZlavaDna.sk na svojho lojálneho zákazníka

 

Odmeňovanie a váš biznis

Ako tieto zistenia môžete využiť vo svoj prospech? Ak chcete prísť na správnu odpoveď, musíte sa zamyslieť, ako spustiť „proces sebaodmeňovania“ v hlavách vašich zákazníkov. Pre inšpiráciu prikladáme niekoľko našich nápadov: 

1. Ak predávate organické, ekologické alebo lokálne vyrábané výrobky, uistite sa, že sa o tom vaši zákazníci dozvedia. Komunikujte to na stránke, priamo na prevádzke, v menu, alebo na tabuliach. Taktiež im môžete vysvetliť výhody takýchto surovín, aby cítili, že urobili dobrú vec a môžu sa odmeniť. 

2. Zriaďte na prevádzke miesto na separovanie odpadu, prípadne separovanie netradičných vecí ako napríklad baterky. Ľudia k vám prídu kvôli dobrej veci (separovaniu), a tak je veľmi pravdepodobné, že sa budú chcieť odmeniť. 

3. Ak máte prevádzku zameranú na zdravie, napr. salóny, alebo liečebné procedúry, zamyslite sa nad rozšírením doplnkového sortimentu. Ak sa budú chcieť zákazníci odmeniť za to, že spravili niečo dobré pre svoje telo, možno si u vás kúpia aj niečo ďalšie – napríklad luxusnú kozmetiku. 

4. Ak máte v ubytovacom zariadení wellness centrum, dajte si záležať na tom, aby boli pri jednotlivých procedúrach zdôraznené blahodarné účinky týchto procedúr. Môže to vyústiť do nadmernej konzumácií jedla pri večeri. 

5. Ak máte reštauráciu, vyzdvihnite zdravé ingrediencie v jedlách. Môžete tak zvýšiť predaj dezertov. V podobnom duchu vyškoľte aj svoj personál. Ak si zákazník objedná zdravé jedlo, povedzme šalát, môžete mu ponúknuť dezert s tým, že prvé jedlo bolo zdravé a tak si môže dopriať chutný dezert. 

Máte aj vy nejaký tip, ktorý vám zafungoval? Napíšte nám ho do komentárov.

 

Prečítajte si aj: Jednoduché tipy, vďaka ktorým vás budú zákazníci milovať

 


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Peter Blažečka

PR a Marketing Manager

Peter má na starosti komunikáciu s médiami a partnermi, ako aj fungovanie tohto blogu :) Rád píše, ešte radšej číta a zaujíma sa o najnovšie trendy v marketingu. Obľubuje futbal, cestovanie, jedlo a má slabosť na fyziku.

Ďalšie články z kategórie Obchod: