Ako sPRávne komunikovať s médiami

Každá firma by chcela, aby sa o nej písalo. V najlepšom prípade pozitívne, ideálne zadarmo. Ako to však dosiahnuť? Nie každá firma môže vyrábať „ajfóny“, alebo predávať nápoj dávajúci krídla. Niekto musí dodávať aj „bežné“ produkty. Také, na ktoré nie je rad 24 hodín pred uvedením na trh. Dá sa to, no nie je to vždy jednoduché.
 

Pochopenie je kľúčom k úspechu

„Potrebujeme poslať tlačovú správu, v ktorej vysvetlíme výhody nášho nového produktu.“ Takto by sa dala naformulovať jedna z najčastejších chýb. Potrebujeme, my, náš produkt... Už asi tušíte, kam smerujem. Často takáto tlačová správička končí medzi ďalšími, jej podobnými, v priečinku Kôš mailového klienta novinára.

Ak chcete, aby sa o vás písalo, musíte sa pýtať inak. Čo zaujíma ľudí, ktorí čítajú jednotlivé médiá? O čom sa teraz píše? O akých témach píšu konkrétni novinári? Ktorá z tých tém sa dá využiť pri našom produkte? Poznám novinára, ktorý sa tejto téme venuje? Pozná on mňa a moju firmu? To sú otázky, ktoré vás privedú k efektívnejšej komunikácií s médiami.


Nezabudnite na detaily

Prvú fázu otázok a odpovedí máme za sebou. Už vieme, že si musíme nájsť aktualizačný moment, tému zaujímavú pre čitateľov, naviazať na to náš produkt a vybrať relevantných novinárov, ktorých sa táto téma týka. Žiadna všeobecná tlačová správa a kobercový nálet na médiá. Niekoľko verzií tlačovej správy, alebo personalizovaná správa pre konkrétnych novinárov. Čo ďalej?

Začnime napríklad formou. V printe potrebujú fotky vo vysokom rozlíšení, naopak na online obrázky v rozlíšení menšom. Televízia si takmer vždy potrebuje natočiť vyjadrenie relevantnej osoby alebo ilustračné zábery. Ako im v tom viem pomôcť? Správu alebo akúkoľvek informáciu poslať už aj s fotkami, alebo im rovno navrhnúť ďalší postup v prípade záujmu. Oslovením sa celý proces len začína.

Buďte flexibilný, pripravujte jednu tému na rôzne spôsoby. Life style, servisná téma, ekonomické informácie, zaujímavosti – všetko sa dá podať viacerými spôsobmi podľa zamerania média a novinára. Ako sa hovorí, fantázii sa medze nekladú.

To však nie je všetko, vždy majte pripraveného človeka, ktorý je schopný komunikovať s médiami kedykoľvek. Televízny reportéri často pripravujú svoje reportáže v deň vysielania. Ak má dovolenku hovorca, kto pôjde na kameru? Alebo prídete o spontánny výstup v televízii? Vždy majte viac ľudí schopných poskytnúť vyjadrenie pre médiá.
 


Prinášajte zaujímavý obsah

Poznáte stránky ako BuzzFeed, či BoredPanda? Ak áno, gratulujem, už viete, čo majú ľudia radi. Ak ich nepoznáte, tak v skratke mačiatka a gifká. S nimi je však malý problém: ťažko na ne naviažete váš produkt a keď áno, väčšinou neodkomunikujete nič hlbšie. Preto je hľadanie ideálnej miery medzi zaujímavosťou a ešte stále želanou výpovednou hodnotou mantrou všetkých buzzwordov ako content marketing, virálny marketing, storytelling a podobne.

„Spravte to tak, aby sa to všetkým páčilo a aby tam zaznelo, že náš produkt je najlepší.“ Mission impossible, ktorú však niektoré kampane, podobne ako Tom Cruise, dokázali splniť.

Dá sa to ale aj inak. Nehovorte o sebe a vašom produkte, ale o vašich spotrebiteľoch a ich správaní. Spotrebiteľské prieskumy, či dáta o predaji sú dostatočne zaujímavým obsahom, ktorý vás môže vyprofilovať ako odborníka na nejakú oblasť. Robíte v poisťovníctve? Na aké nehody sa vyplatilo najviac peňazí za minulý rok? Telco? Koľko minút denne pretelefonuje priemerný Slovák? A tak by sa dalo pokračovať. Dáta lákajú média vždy, pretože zachytávajú trendy.

Ďalším pomocníkom je sezónnosť. Vianočné darčeky, čo si vziať na letnú dovolenku, alebo čo bude taká dovolenka stáť priemerného Slováka – to sú večné témy médií. Využite ich vo svoj prospech a pripravte tému z pohľadu vášho biznisu.

Taktiež sa dajú zaujímavé témy vymyslieť pri veľkých športových, alebo spoločenských podujatiach, ako sú napríklad olympijské hry a podobne. Spravte si kalendár tém, ktorý bude reflektovať sezónnosť a najsilnejšie udalosti a sviatky roka.

 

Chce to odvahu a skúšanie

Mohol by som pokračovať vo vymenúvaní ďalších a ďalších praktických tipov. Hlavná je však idea, že novinári, média a koniec koncov aj ľudia chcú príbehy. Chce to odvahu a kreativitu, aby sme firmu, či produkt dokázali zaobaliť do pekného a zaujímavého príbehu, no dá sa to. Chce to veľa skúšania a aj prešľapov, no ak si to budete vyhodnocovať, zistíte, čo funguje a čo nie. Ľudia, príbehy, emócie – tieto 3 ingrediencie by mala obsahovať dobrá komunikácia vždy.

Článok ste si mohli prečítať aj na špecializovanom marketingovom portáli mediálne.sk.

 


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Peter Blažečka

PR a Marketing Manager

Peter má na starosti komunikáciu s médiami a partnermi, ako aj fungovanie tohto blogu :) Rád píše, ešte radšej číta a zaujíma sa o najnovšie trendy v marketingu. Obľubuje futbal, cestovanie, jedlo a má slabosť na fyziku.

Ďalšie články z kategórie Tipy: